Стендові випробування каталітичного нейтралізатору ДВЗ нової конструкції

Автор(и)

  • Valeriy Ved NTU «KhPI», Ukraine
  • Temirkhan Zebeshev Limited Liability Partnership «Research & Development centre «Kazakhstan engineering», Kazakhstan
  • Yevgeniy Krasnokutskiy NTU «KhPI», Ukraine
  • Mikhail Gaevoy NTU «KhPI», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

хімічна кінетика, гетерогенний каталіз, масообмін, газові викиди

Анотація

Проведено аналіз даних ефективності конверсії відпрацьованих газів розробленим експериментальним блоком каталітичної нейтралізації і штатним, який входить в комплект випускного тракту двигуна внутрішнього згоряння VW BBY. Порівняння показало, що експериментальний і штатний блоки каталітичної нейтралізації еквівалентні за показниками ефективності в процесах знешкодження відпрацьованих газів від оксиду вуглецю (II), вуглеводнів і оксидів азоту в режимі активного холостого ходу.

Біографії авторів

Valeriy Ved, NTU «KhPI»

Doctor of Technical Sciences, professor, professor of chair «Integrated technologies, processes and apparatus» of NTU «KhPI»

Temirkhan Zebeshev, Limited Liability Partnership «Research & Development centre «Kazakhstan engineering»

Head of department of Limited Liability Partnership «Research & Development centre «Kazakhstan engineering»

Yevgeniy Krasnokutskiy, NTU «KhPI»

PhD, senior lecturer of chair «Integrated technologies, processes and apparatus» of NTU «KhPI»

Mikhail Gaevoy, NTU «KhPI»

student of chair «Integrated technologies, processes and apparatus» of NTU «KhPI»

Посилання

Commission Regulation (EC) No 692/2008 of 18 July 2008 implementing and amending Regulation (EC) No 715/2007 of the European Parliament and of the Council on type-approval of motor vehicles with respect to emissions from light passenger and commercial vehicles (Euro 5 and Euro 6) and on access to vehicle repair and maintenance information. Available at: http://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2008/692/oj. (accessed 07.11.2016)

Fred Schäfer, Richard van Basshuysen. Reduced Emissions and Fuel Consumption in Automobile Engines. Vienna, SPRINGER VERLAG GMBH, 2000, 195 p.

Martyn V. Twigg. Progress and future challenges in controlling automotive exhaust gas emissions. Applied Catalysis B: Environmental. 2007, vol. 70, pp. 2–15.

Alexander Winklera, Panayotis Dimopoulosa, Roland Hauertb, Christian Bacha, Myriam Aguirrec. Catalytic activity and aging phenomena of three-way catalysts in a compressed natural gas/gasoline powered passenger car. Applied Catalysis B: Environmental. 2008, vol. 84, pp. 162–169.

McKenzie C.H. Lima, Godwin A. Ayokoa, Lidia Morawskaa, Zoran D. Ristovskia, E. Rohan Jayaratnea, Serge Kokotb. A comparative study of the elemental composition of the exhaust emissions of cars powered by liquefied petroleum gas and unleaded petrol. Atmospheric Environment.. 2006, vol. 40, pp. 3111–3122.

Shenghua Liu, Eddy R. Cuty Clemente, Tiegang Hu, Yanjv Wei. Study of spark ignition engine fueled with methanol/gasoline fuel blends. Applied Thermal Engineering. 2007, vol. 40, pp. 1904–1910.

Ulrich G. Alkemade, Bernd Schumann. Engines and exhaust after treatment systems for future automotive applications. Solid State Ionics. 2006, vol. 177, pp. 2291–2296.

Makhanov B., Satayev M., Krasnokutskii E.,Ved V., Saipov A. New type of harmful gas emissions catalytic converter. Industrial Technologyand Engineering.. 2015, vol. 4, pp. 5–18.

ValeriyVed`, Leonid Tovazhnyanskiy, Yevgeniy Krasnokutskiy, Vadim Koshchiy. Modelling Of Hydrocarbons Catalytic Conversion Process. Chemistry & Chemical Technology. 2015, vol. 9, no. 1, pp. 101–106.

Опубліковано

2016-12-01